I Love My Followers

Blog ini adalah blog peribadi yang berkisar tentang kehidupan seperti usaha untuk hamil, kehamilan, kelahiran, penjagaan semasa pantang, penjagaan dan pendidikan anak, kesihatan dan kecantikan, keibubapaan dan perkahwinan.
Topik-topik lain juga ada mengikut keselesaan penulis.

Friday, June 2, 2017

Nak Diapers-Free Anak?


Nak diapers free anak
Bukan anak je kena bersedia
Mak juga kena bersedia

Mak mesti fokus betul-betul
Bukan dalam tempoh training je
Tapi bab tempoh yang dah lulus training tu pun sama.

Tak boleh lepas masuk tandas sendiri
Mesti nak kena tengok suci atau tidak aliran airnya

Dibuatnya tetiba terkucil atas lantai,
Mak sibuk fokus tidurkan adik lain

Habis najis merebak satu rumah

(Bab najis ni mak memang tak boleh nego. Sebab rumah ni, penghuninya bersembahyang)

Tak pasal2 cuci satu rumah
Tak pasal2 anak kena marah sebab terkucil terberak

Oleh itu mak mestilah sesuaikan dengan keadaan sendiri dan anak. Dah betul sesuai ke, mak betul bersedia ke nak mengadap najis bertaburan. Mak dah bersedia ke nak tahan emosi?

Kalau tak sedia lagi,
Tunggu la dahulu.
Hubungan anak dan ibu lebih utama
Jangan sampai tercalar jiwa anak

Taharah mesti kena jaga
Silap2 tertolak ibadah

Biarkan kata orang yang mencemuh
Mereka tiada di tempat kita
Dan mereka tak turut sama cucikan najis
Mereka tak tolong pun pegang paip air cuci rumah

Biarkan, mak cik bawang itu dengan bawangnya. Biarkan.


Kredit : FB Aina Mardhiah (https://www.facebook.com/aina.mardhiah.56?fref=nf)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Like Page Superb Vitamin For Life :)

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *