I Love My Followers

Blog ini adalah blog peribadi yang berkisar tentang kehidupan seperti usaha untuk hamil, kehamilan, kelahiran, penjagaan semasa pantang, penjagaan dan pendidikan anak, kesihatan dan kecantikan, keibubapaan dan perkahwinan.
Topik-topik lain juga ada mengikut keselesaan penulis.

Wednesday, October 24, 2012

Perkataan Yang Diucapkan Oleh Anak Umur 2 Tahun 2 Bulan

Sekarang ni Haziq suka sangat bercakap. Setiap masa Haziq bercakap, siap ada lenggok intonasi macam kite orang dewasa ni bercakap, suka sungguh bila saya mendengarnya. Kadang-kadang, tengok die bercakap je dah boleh buat saya senyum dan ketawa sendiri, sungguhlah, Haziq memang penghibur hati saya setiap masa (walaupun bawah mata kanan saya sekarang ni ade lebam sikit dek ditendang Haziq masa tengah main geletek2..hihi).

Bila Haziq bercakap, sekali dengar dah macam cakap bahasa Siam dah, bak kata pakciknya Ayah Jan. Hehehe... Saya suka sangat momen-momen ini, tak sia-sia rasanya saya bercakap dan bercerita pagi petang siang malam kat Haziq, hasilnya dia pun suka nak bercakap, walaupun dalam bahasanya yang tersendiri. Saya memang nak latih Haziq jadi seorang yang suka berkomunikasi dan semua ini haruslah dimulakan dengan bercakap terlebih dahulu.

Dah masuk usia 2 tahun 2 bulan (26 bulan) ni, banyak perkataan yang Haziq boleh sebut dengan baik, ada jugaklah yang pelat sikit-sikit. Tapi bila dia cakap pelat, saya atau Abahnya akan betulkan dengan sebutan yang betul, supaya dia tau sebut perkataan yang sebenar dan tidak terikut-ikut dengan perkataan yang pelat hingga ke besar.

Ini dia perkataan-perkataan yang Haziq sebut, boleh dikatakan hampir setiap hari.

Keluarga
Mama - Mama
Abah - Abah
Nenek - Nenek
Tok Wan - Towan
Cik Nor - Cino
Ayah Jan - Ijan
Ayah Chik - (tak reti sebut sebab jarang jumpa)
Ayah Han - Iyan (pandai sangat sebut Iyan sebab slalu layan Haziq main)
Cik Ina - Na (Haziq ikut kitorang panggil Cik Ina sebagai Na, sabar jelah)
Nyayie - Yi
Yayie - Yi

Anggota Badan
rambut - ibot
mata - mata
telinga - tinga
muka - muka
hidung - idung
mulut - mulut
lidah - lidah
tangan - ngan
kaki - ki
perut - purot (dah macam limau purut la pulak)
pusat - pushat
bontot - tot
kentut - tot
pipi - pipi
gigi - gigi

Makanan dan Minuman
nasi - ashik
air - air
sup - shup (unik sangat sebutan shup ni, Haziq je yang reti sebut - originality)
roti - oti
biskut - kot
milo - bilo
chicken - kiken
ayam - ayam
fish - fis
ikan - kikan

Barang Dalam Rumah
tv - tv
kipas - pipas
remote - imot
kerusi - kusi
meja - eja
bantal - bantal (Haziq ada bantal sendiri, setiap kali nak baring atau tido mesti nak bantal dia jugak)
pintu - pitu
tangga - angga 
basikal - kal
botol susu - tol
sudu - du
garfu - (belum reti sebut)

Toilettries Haziq
tuala - wale (dah macam bahasa ganu la pulak)
sikat - ikat
bedak - bidak (hahahahaha)
losyen - osyen (tertinggal huruf l je)
minyak rambut - ibot
pampers - pipers (comel kan?)
baju - baju
seluar - shuar
stokin - kin
kasut - asut
beg - beg

Haiwan
bird - bird
dog - dog
cat - meow

Perkataan Lain
panas - nas
sejuk - juk
sedap - dap
pedas - pidas (hahahahaha)
basah - bashah
buka - kak
tutup - top
naik - ek
turun - turron (double r lah pulak)
laju - laju
tidur - tido
bangun - angun
jalan - alan
lompat - opat
sayang - shayang
cium - yom 
tulis - kolis (comel kan? setiap kali bangun pagi dan selepas balik dari babysitter, mesti rajin nak kolis)
baca - baca (pantang nampak Mamanya nak baca buku / majalah / mengaji, maka Haziq pun sibuklah nak baca jugak ^_^)
nyanyi - anyi (setiap kali ada kartun feveretnye kat tv, mesti Haziq suruh Mama anyi)
ipad - ipek
laptop - itop
sembahyang - bayang
mandi - andi
masak - ashak
baby - baby
work - work (Abah work, Mama work. ^_^)

2 comments:

fiza said...

Byk juga vocab haziq. Sebaya ngan anak dara saya ^_^. Pon mcm tu gak...bahasa jerman, tapi masih bley faham lah apa yg disebut tu.

Uni said...

Vocab ni semua ada yang saya ajar, ada yang dia observe dari tv dan ada yang die tau dari kawan-kawan dia kat babysitter. Walaupun bahasa jerman atau bahasa siam, rasanya hanya ibu je yang paling faham apa yang anak sebutkan, tul tak? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Like Page Superb Vitamin For Life :)

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *